Creativitatea poate fi educată, dezvoltată şi pusă în
valoare. În ziua de azi, creativitatea reprezintă o sursă de putere şi energie
superioară tuturor celor existente până în prezent. Creativitatea reprezintă o
sursă inepuizabilă ce se multiplică permanent: poate aborda orice problemă
căreia îi poate găsi soluţii inedite, are aplicabilitate în toate domeniile de
activitate.
Antrenamentul creativităţii se realizează cunoscând
factorii definitorii ai creativităţii şi blocajele ce împiedică manifestarea
acesteia.
Creativitatea reprezintă o faţă modernă
extraordinară, dar insuficient cunoscută şi valorificată.
Termenul de creativitate este utilizat în relaţie cu
trei aspecte. Creativitatea se evidenţiază mai întâi în raport cu actul,
procesul de creaţie, fenomen de extremă personalitate prin care se elaborează
fie o operă de artă, fie o inovaţie tehnică, un mecanism, un aparat, fie o nouă
teoremă matematică s.a. Rezultatul procesului creator se expilică prin
creativitatea unei persoane, printr-o capacitate complexă a omului, o structură
caracteristică a psihicului ce face posibilă opera creatoare. În fine
creativitatea se mai apreciază, în mod obiectiv, prin produsul activităţii –
mai mult sau mai puţin deosebit, nou, original.
Această originalitate se manifesta în diferite grade
de noutate. Un şcolar care izbuteşte să soluţioneze, prin propriul efort, o
problemă grea de matematică, dovedeşte oarecare creativitate. Dar ea nu se
poate compara cu cea manifestată de un savant creator al unei teorii noi,
recunoscută ca atare pe plan mondial.
În cadrul unor şcolii psihologice au fost formulate
mai multe teorii asupra creativităţii.
Ø Teoria asociaţionistă, elaborată de Nednik (1962), care
consideră creativitatea un proces de organizare şi transformare a unor elemente
asociative în combinaţii noi, pe baza gândirii.
Ø Teoria configuraţionistă (gestaltistă) defineşte
creativitatea ca produs al imaginaţiei (şi nu al gândirii logice), cu ajutorul
căreia sesizăm brusc lacunele din configuraţia întregului, completându-le.
Ø Teoria transferului creativităţii îl are ca reprezentant
pe J.P. Guilford. El concepe creativitatea ca o etapă a învăţării,
transferabilă şi în alte domenii de activitate.
Unii specialişti explică deci, procesul creaţiei prin
nivelul gândirii logice, alţii relevă influenţa unor facturi de personalitate
(motivaţii, atitudini), iar a treia categorie diminuează sau chiar neagă
importanţa inteligenţei, atribuind rol hotărâtor imaginaţiei (Wertheimer).
Dacă inteligenţa este o formă superioară de
organizare şi de echilibru a structurilor cognitive şi dacă a înţelege şi a
inventa sunt principalele ei funcţii (Piaget), atunci nu putem vorbi de nici un
proces creativ fără participarea inteligenţei. Pornind de la această idee,
orice persoană cu o inteligenţă normal dezvoltată este mai mult sau mai puţin
creativă, iar peste un anumit coeficient de inteligenţă (după unii cercetători,
peste 120), aceasta nu mai corelează cu creativitatea, rolul important revenind
imaginaţiei creatoare şi factorilor de personalitate.
Ar fi greşit însă dacă am identifica inteligenţa
superioară cu creativitatea, aceasta fiind definită de originalitatea şi
valoarea produselor create. Cu alte cuvinte „inteligenţa superioară nu înseamnă
neapărat şi creativitate”(Landau), întrucât nu toţi oamenii inteligenţi sunt şi
creativi.
Commenti
Posta un commento